THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Kamis, 14 Juli 2011

KISAH SANG KANCIL, SANG KERBAU DAN SANG BUAYA

Satu hari sang buaya berenang-renang di sekitar sungai mencari makanan.
Kemudian entah macam mana sebatang pokok reput tumbang lalu menghempap badan sang buaya yang malang.

"Tolong, tolong aku," kata sang buaya mendayu-dayu sambil menahan kesakitan namun tidak ada satu makhluk pun yang mendengar teriakannya.

Dijadikan cerita maka dengan takdir Illahi seekor kerbau melalui kawasan sungai itu untuk meminum air. Alangkah gembiranya sang buaya apabila melihat kelibat sang kerbau lalu dia berkata,
"Wahai sang kerbau yang budiman, tolonglah aku untuk mengalihkan batang kayu yang menimpa badanku ini dengan menggunakan tandukmu yang kuat itu. Sudah seharian aku meminta tolong tapi tidak ada satu haiwan pun yang mendengar panggilanku. Tolonglah aku wahai sahabat."

Sang kerbau berfikir sejenak lalu berkata, "Aku boleh menolongmu wahai buaya tapi dengan satu syarat. Janganlah kau apa-apakan aku nanti setelah aku mengalihkan batang kayu itu dari badanmu."

"Baiklah, aku berjanji" kata sang buaya. Lalu dengan segala kudrat dan kekuatannya sang kerbau pun mengangkat batang kayu tersebut dari badan sang buaya dan mencampakkannya ke tepi. Akan tetapi dengan tiba-tiba dan tanpa disangka-sangka sang buaya lalu mengigit kaki sang kerbau setelah dia boleh bergerak.

"Aduhhhhh!!!!!!!" jerit sang kerbau kesakitan.
"Kamu sudah berjanji padaku untuk tidak mengapa-apakan diriku namun kenapa kamu mengigit kaki disaat aku telah menolongmu wahai sang buaya," kata sang kerbau sambil meringis kesakitan.

Lalu sang buaya berkata tanpa melepaskan kaki sang kerbau, "ketahuilah olehmu wahai sang kerbau, aku tertimpa oleh batang kayu buruk tersebut kerana pada masa itu aku sedang mencari makanan dan telah seharian aku tidak menjamah makanan. Aku berterima kasih padamu kerana menolongku namun aku tidak boleh melepaskan hidangan yang sudah sedia ada dihadapan mataku."

Mendengar kata-kata sang buaya yang tidak mengenang budi itu timbullah penyesalan dalam diri sang kerbau kerana mempercayai dan menolong sang buaya. Bak kata pepatah melayu "sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada berguna.

Namun Tuhan itu Maha Kuasa, ditakdirkan seekor kancil melalui kawasan dimana sang kerbau dan sang buaya berada dan telah mendengar segala perbualan antara sang kerbau dan sang buaya. Sang kancil merasa simpati dengan sang kerbau kerana telah ditipu oleh sang buaya lalu sang kancil merancang helah untuk membebaskan sang kerbau.

Lalu sang kancil pun pergi ke tempat dimana sang kencil dan sang buaya berada lalu sang kancil bertanya, "Apakah yang telah terjadi di sini wahai sang buaya, sang kerbau? lalu sang buaya dan sang kerbau pun menceritakan apa yang telah terjadi dari mula sampai akhir. Sang kerbau mempertahankan pendiriannya yang sang buaya tidak sepatutnya memungkiri janji. Sang buaya pulak mengatakan bahawa dia sebenarnya tidak bersalah kerana sudah lumrah alam bahawa sang kerbau adalah makanannya.

"Baiklah, aku akan memutuskan siapa diantara kamu berdua yang berkata benar tapi sebelum itu aku ingin melihat situasi sebenar bagaimana sang buaya ditimpa pokok kayu sehinggalah sang kerbau datang menolong." Kata sang kancil dan kedua-dua haiwan itupun bersetuju.

Wahai sang buaya, lepaskanlah dulu cengkaman mulutmu dari kaki sang kerbau dan sang kerbau, angkatlah kembali batang pokok kayu tersebut dan letakkan di atas badan sang buaya." arah sang kancil. Setelah cengkaman mulut sang buaya terlepas dari sang kerbau maka sang kerbau menjalankan tugasnya mengangkat batang kayu yang menghempap badan sang buaya dan meletakkan di atas sang buaya sehingga sang buaya tidak dapat bergerak.

Setelah semuanya selesai, lalu berkatalah sang kancil kepada sang kerbau,

"Hahh!! Apa lagi yang kamu tunggu,inilah masanya untuk kamu melepaskan diri dari sang buaya yang keji ini." Barulah sang kerbau menyedari yang itu semuanya adalah tipu muslihat sang kancil semata-mata. Setelah mengucapkan berbanyak terima kasih kerana sang kancil telah menolongnya, maka tanpa berlengah-lengah lagi sang kerbau pun segera beredar dari kawasan itu.

Berlainan pula dengan apa yang dialami oleh sang buaya. Tidak disangkanya sama sekali bahawa dirinya telah ditipu oleh sang kancil yang berbadan kecil itu. Lalu dia berkata, "Sungguh keji helahmu wahai sang kancil. Menipuku sehingga membuatkan aku melepaskan makananku, huhh!!!!!!!

Lalu sang kancil membalas,"Itulah balasan buat mereka yang memungkiri janji. Madu yang diberi kamu balas dengan tuba. Perbuatan baik sang kerbau kamu balas dengan kejahatan, nafsu serakahmu membuatkan kamu memungkiri janji yang kamu telah buat. Inilah balasan yang terbaik buat makhluk yang tidak tahu bersyukur seperti kamu.

0 komentar: